Home » De ontwikkeling van traineeships in het vacature landschap

De arbeidsmarkt is tegenwoordig geen makkelijke omgeving voor een young professional. Er wordt door organisaties steeds meer ervaring gevraagd, óók voor junior functies waar je dat niet bij verwacht. Een junior online marketing functie waarbij er minimaal 2 jaar ervaring wordt gevraagd, is tegenwoordig meer de regel dan een uitzondering. Daarom bieden organisaties steeds vaker traineeships aan als vacatures voor starters. Dat betekent dat starters dus meer moeten gaan oriënteren op traineeships dan een junior functie.

Wat zijn traineeships?

De functienaam zegt het zelf al, bij een traineeship word je getraind. De ontwikkeling van de trainee staat centraal, zowel vakinhoudelijk als op persoonlijke ontwikkeling. Door middel van trainingen, cursussen en workshop werk je als trainee aan je kennisniveau en je praktische ervaring in jouw vakgebied. Een traineeship moet je niet verwarren met een stage. Het grote verschil is dat een stage onderdeel is van een opleiding terwijl een traineeship een echte baan is.

Werken en leren tegelijk is de insteek van een traineeship. Je kennis verdiepen met trainingen en gelijk ervaring opdoen met echte praktijkopdrachten waarmee je van toegevoegde waarde bent voor de organisatie. Het is dus voor beide partijen, trainees en organisaties, een voordelige arbeidsovereenkomst. Er wordt ook een contract getekend en je krijgt als trainee net als andere werknemers vakantiedagen en salaris.

Er zijn uiteraard wel verschillen tussen traineeships. Het is echt afhankelijk van de organisatie, je opleidingsniveau en de branche hoe een traineeship is opgezet. De looptijd van traineeships kan uiteenlopen van een paar maanden tot wel 3 jaar. In deze periode kunnen verschillende opdrachten en specialismen aan bod komen zodat je tijdens het traineeship doorgroeit tot specialist en klaargestoomd wordt voor een volwaardige functie. 

De voor- en nadelen van een functie als trainee

Wanneer je  recent bent afgestudeerd en je jouw eerste stappen wilt maken op de arbeidsmarkt kan het moeilijk zijn om te bepalen wat voor jou de juiste stap is. Een traineeship kan een ideale vervolgstap zijn na een opleiding. Meteen werkervaring opdoen, maar ook nog veel tijd besteden aan je persoonlijke ontwikkeling. Hieronder een aantal belangrijke voordelen op een rij:

  • Volwaardige fulltime baan
  • Werken en leren tegelijkertijd
  • Veel aandacht voor persoonlijke ontwikkeling
  • Veel specifieke kennis en ervaring opdoen in korte tijd
  • Een raketstart op de arbeidsmarkt
  • Persoonlijke begeleiding

Natuurlijk klinkt een traineeship op deze manier heel aantrekkelijk. Toch zijn er ook enkele nadelen aan een traineeship waar je rekening mee moet houden:

  • Hoge verwachtingen 
  • Als trainee kan het moeilijk zijn om je plek te veroveren in de organisatie
  • Salarisniveau lager dan gemiddelde junior functie
  • Harde eisen en deadlines waar je aan moet voldoen
  • Terugbetalen opleidingsbudget wanneer je het niet succesvol afrond

Waarom bieden organisaties traineeships aan? 

Traineeships zijn niet alleen voor de trainees een goede tussenstap voor in de arbeidsmarkt. Voor organisaties kunnen traineeships óók veel voordelen met zich meebrengen:

  • Jong talent zelf opleiden tot specialist
  • Een constante toestroom van nieuwe werknemers
  • Ideale tussenstap voordat je iemand vast in dienst neemt
  • Relatief goedkope arbeidskrachten
  • Langere proefperiode om te bepalen of het een echte match is
  • Zelf baas over het programma en wat de trainees leren
  • Potentie van de trainees kan optimaal benut worden

Online marketing traineeship

Ook voor online marketing worden er steeds meer traineeships aangeboden. Vooral op het gebied van praktische skills is er een gat tussen wat de opleiding aanbiedt en wat verwacht wordt bij een functie als junior online marketeer. Dus heb jij een passie voor online marketing en wil jij jezelf graag doorontwikkelen en alle disciplines leren kennen? Het online marketing traineeship bij Happy Talents is dan zeker de moeite waard. In twee maanden tijd wordt je opgeleid tot allround online marketeer en leer je alle ins en outs over SEO, SEA, social, automation en nog veel meer. Met dit brede scala aan trainingen wordt jij voorbereid om verschillende organisaties te helpen met het bereiken van ambities en doelstellingen. 

Toekomstperspectief voor traineeships

Deze ontwikkeling die traineeships op dit moment doormaken gaat naar verwachting nog wel even door. Aangezien het onderwijs vaak niet aansluit bij wat er voor junior functies verwacht wordt en er op de arbeidsmarkt steeds meer praktijkervaring wordt verwacht, wordt het aandeel van traineeships in het vacature landschap alleen maar groter. Het worden ook steeds langere en meer uitgebreide trajecten die trainees doorlopen. Een traineeship met een looptijd van drie jaar is niet zo zeldzaam meer. De programma’s worden continu aangescherpt om de ontwikkeling van de trainees te optimaliseren. 

Ben je als organisatie altijd wel op zoek naar jong talent waar je veel potentie in ziet voor ontwikkeling en ben je bereid om daarin te investeren voor lange termijn? Of ben jij juist een talent die nog niet klaar is met leren en zich graag verder wil ontwikkelen? Denk dan eens aan het beginnen van een traineeship bij een organisatie die bij jou past.

Geef een reactie