Home » De transformatie van copywriting

Copywriting is door de jaren heen ontzettend ontwikkeld. De content waar je vroeger goed mee scoorde in zoekmachines, wordt tegenwoordig afgestraft door Google. Maar wat is copywriting nou precies? Ik neem je mee in de ontwikkeling van copywriting en geef de laatste tips voor ‘SEO friendly’ content. 

Wat is copywriting?

Copywriting is het schrijven van commerciële teksten voor websites en blogs. Deze content is goed voor de vindbaarheid van een website in zoekmachines. Het heeft dus, afgezien van de gelijkenis in naam, niks met de term ‘copyright’ te maken ;). 

Copy als onderdeel van SEO

Copywriting valt voor een groot deel onder het specialisme SEO. Search Engine Optimalisation is gericht op het verbeteren van de organische vindbaarheid in zoekmachines. Copywriting kan hier enorm bij helpen. Door een SEO-vriendelijke tekst te schrijven zorg je ervoor dat een website of blog hoger rankt in een zoekmachine. Maar niet alleen de tekst van een website valt onder de term content. Ook reviews, visuals en zelfs video’s maken deel uit van de SEO content. Maar hoe schrijf je eigenlijk SEO content?

Zoekwoorden als basis

Het schrijven van een goede, SEO vriendelijke content begint bij een zoekwoordenonderzoek. Een zoekwoordenonderzoek bevat talloze zoekwoorden over een specifiek onderwerp. Voor elk woord is uitgezocht hoeveel zoekvolume dit woord bevat. In andere woorden, hoe vaak wordt er in een zoekmachine naar dit woord gezocht. Aan de copywriter de taak om, tussen al deze zoekwoorden, een selectie te maken van één hoofdzoekwoord en een aantal subzoekwoorden. Vervolgens verwerkt de copywriter deze woorden tot een goedlopende tekst zodat Google begrijpt waar de tekst over gaat. 

Gebruik H-koppen in de content

Maak in je tekst gebruik van alinea’s en headings. Dit is belangrijk om de leesbaarheid en scanbaarheid van een tekst te vergroten. Headings zijn de kopjes boven elke alinea. De eerste heading, de H1, is de titel van de pagina. Deze is er dus maar één per pagina. Vervolgens heeft elke alinea een kopje in de vorm van een H2. Om binnen een alinea meer structuur toe te voegen, kun je ook gebruik maken van H3 en H4 koppen. In de H1 verwerk je altijd het hoofdzoekwoord. In de andere headings laat je dit hoofdzoekwoord en de subzoekwoorden nogmaals terugkomen. 

De ontwikkeling van copywriting

Copywriting is door de jaren heen flink veranderd. Dit komt mede doordat zoekmachines als Google een stuk slimmer zijn geworden. De manier waarop Google een website ‘leest’ is tegenwoordig veel vergelijkbaarder met de manier waarop een mens een website leest. 

Als je een paar jaar geleden een hoge ranking in een zoekmachine wilde, was het voldoende om je zoekwoorden zo veel mogelijk te verwerken in je content. Tegenwoordig werkt dit niet meer. Sterker nog, Google straft je hiervoor af met een lagere ranking. 

De nieuwe regel is: schrijf je tekst voor de lezer. Zorg voor een prettig lezende tekst met enkele zoekwoorden in de tekst en in de H-koppen, zonder dit te overdrijven.

5 tips voor een goede SEO-content

  • Zorg voor een goed leesbare tekst. Soms is het noodzakelijk om een klein woordje in je zoekwoord te plaatsen of deze op te knippen om een goedlopende zin te houden. Dit is geen enkel probleem. Google is slim genoeg om dit zoekwoord dan alsnog te herkennen. Voorbeeld: Je zoekwoord is ‘Jassen dames’. In de tekst verwerk je dit als volgt: ‘In ons assortiment hebben we verschillende jassen voor dames’. Als je het woordje ‘voor’ weglaat, loopt de zin niet meer goed. Google herkent dan dat je alleen stuurt op ranking en zal je hiervoor straffen met een lagere ranking.
  • Probeer een tekst van minimaal 300 woorden te schrijven. Dit zorgt voor een langere sessieduur en heeft een positieve invloed op je ranking. Let erop dat de tekst wel relevant blijft. Ga niet schrijven om te schrijven.
  • Gebruik niet in elke H-kop een zoekwoord. Maak ook een aantal koppen zonder zoekwoord. Dit oogt natuurlijker.
  • Hanteer een actieve schrijfstijl. Gebruik werkwoorden en schrijf zo kort mogelijk. Dit leest prettiger. 
  • Kopieer geen letterlijke tekst van andere pagina’s op je website. Dit resulteert in ‘duplicate content’. Duplicate content heeft een ongunstig effect op je ranking. 

Word je enthousiast van deze tips? Dan vind je het blogartikel van mijn Happy Talents’ collega Lisa misschien ook interessant. Zij geeft 10 SEO tips om direct mee aan de slag te gaan.

Tijdelijke ondersteuning bij copywriting via Happy Talents

De bovenstaande informatie kan je goed op weg helpen bij het schrijven van een SEO-vriendelijke content. Heb je extra ondersteuning nodig bij het maken van een contentstrategie of ben je op zoek naar een tijdelijke copywriter die direct aan de slag kan? Dan is Happy Talents de ideale oplossing! Lees hier wat een interim online marketeer van Happy Talents voor jou kan betekenen.

Geef een reactie