Jij hebt een website en wil graag dat jouw website bezoekers sneller overgaan tot een conversie. Dat is logisch, want je wil natuurlijk het uiterste uit jouw website halen. Door het toepassen van conversie optimalisatie kun jij ervoor zorgen dat dit doel bereikt wordt. Ben jij ook benieuwd wat er mogelijk is? Lees dan snel verder!

Wat is Conversie optimalisatie?

CRO staat voor Conversion Rate Optimization en is het systematische proces van het verhogen van het percentage websitebezoekers dat een gewenste actie onderneemt. Dit kan een soft conversion of een hard conversion zijn. Een soft conversion kan bijvoorbeeld zijn dat een klant producten aan de winkelwagen toevoegt, zich aanmeldt voor e-mails of nieuwsbrieven of wanneer een klant een account aanmaakt. Kort gezegd zorgt dit vaak voor binding met een klant. Een hard conversion beschrijft iets waar vaak direct geld op verdient wordt. Dit kan bijvoorbeeld zijn dat de klant een aankoop voltooid, een aanvraag voor een bepaalde dienst doet of daadwerkelijk abonnee wordt. Door middel van CRO is het mogelijk om te begrijpen hoe de bezoeker door de website scrolt, welke acties de bezoeker uitvoert en welke acties de bezoekers niet uitvoeren. 

Factoren die van invloed zijn op CRO

Er zijn talloze factoren die bepalen waarom iemand wel of niet converteert. Denk bijvoorbeeld aan de laadsnelheid van een pagina. Uit onderzoek is gebleken dat 53% van de bezoekers een pagina verlaat die langer dan 3 seconde doet over het laden. Via Google Pagespeed Insights kun jij de snelheid van een pagina analyseren. Verder worden er binnen Happy Talents ook veel andere tools gebruikt. Zo wordt Hotjar gebruikt om analyses en rapportages te maken op basis van heatmaps, mouse tracking en screen recordings. Hier kun jij direct zien welke delen van websites veel worden bekeken, waar mensen scrollen, waarop wordt geklikt en hoe men door de website navigeert. 

A/B testen binnen Conversie optimalisatie

Conversie optimalisatie, ofwel CRO, kan gestimuleerd worden door verschillende analyses, zoals: A/B testing gebruikersonderzoek, klantfeedback, heatmaps of user recordings. A/B testen wordt ook wel de ‘core business’ van CRO genoemd. Een A/B test is een gerandomiseerd conversie optimalisatie onderzoek waarbij 2 verschillende versies worden getoond aan websitebezoekers. Met een A/B test wordt 50% van de bezoekers naar versie A geleid en 50% naar versie B geleid. Het is hierbij de bedoeling dat één bepaald element van de website getest wordt, zodat er kan worden achterhaald bij welke variant uiteindelijk geconverteerd wordt. Bij een A/B test is het van belang dat de onderzoekspopulatie groot genoeg is, zodat de uitkomsten van de test representatief zijn. De stappen van A/B testen zijn als volgt:

  1. Onderzoek: Het verzamelen van beschikbare kwalitatieve en kwantitatieve data.
  2. Analyse en testplan: Pijnpunten bepalen en het opzetten van een teststrategie en test hypothese.
  3. Test en validatie: Het ontwerpen en ontwikkelen van de test in combinatie met een webbouwer.
  4. Rapportage: Uiteindelijke analyse van de test met het advies.

Handige tools die je kunt gebruiken voor A/B testing middels CRO zijn VWO of Google Optimize. De adviezen kunnen vervolgens worden toegepast. Na deze aanpassing is het mogelijk om direct weer een nieuw element aan de website te gaan testen middels A/B testing, waardoor de website steeds meer geoptimaliseerd wordt. Mocht je nog extra tips en tricks willen over CRO, bekijk dan ook dit blog.

ab-test

We denken graag mee met jouw organisatie

CRO optimalisatie is ontzettend interessant en onmisbaar voor iedere website. Het gaat om kleine aanpassingen die uiteindelijk een grote impact kunnen hebben op de website. Bij Happy Talents denken we graag met je mee. Ben je benieuwd welke verbeteringen jij kunt maken op jouw website?  Stuur mij of een van de andere consultants gerust een bericht, zodat we de mogelijkheden kunnen bespreken!