Home » 8 tips om jouw Google Ads search een boost te geven

 

Zo, we gaan het even hebben over Google Ads search en hoe jij je campagnes nog even naar een hoger level kan gaan tillen. Want zeg nou eerlijk, iedereen wil toch de beste resultaten behalen met zijn Google Ads? Hieronder lees je 8 tips waarmee jij jouw Google Ads een boost kan geven. Want sharing is caring, toch?

Google Ads search in vogelvlucht

Je wilt graag je product of dienst verkopen, meer inschrijvingen voor de nieuwsbrief genereren of dat klanten een account aanmaken op jouw website. Door betaald te adverteren op Google kun je bovenaan de zoekresultaten komen, jouw bereik vergroten en de juiste personen aanspreken. Zoekt iemand op een zoekwoord dat matcht met jouw advertenties? Dan wordt jouw advertentie aan deze persoon vertoond. Je betaalt per klik (CPC) of per aantal 1.000 impressies (CPM). Google Ads wordt steeds verder geoptimaliseerd door Google. De zoekwoorden transformeren steeds meer naar onderwerpen en de biedstrategieen worden verder geautomatiseerd.

8 tips om jouw Google Ads search advertenties te verbeteren

1. Breng structuur aan in jouw Google Ads search campagnes

Ga je jouw Google Ads search campagnes structureren? Zorg dan dat jouw zoekwoorden zo specifiek mogelijk zijn. Hoe beter je de zoekwoorden aanpast op jouw doelgroep, hoe beter je Google ads gevonden zullen worden door personen die op dat onderwerp zoeken. Gebruik short- en long tail zoekwoorden. Met de short tail zoekwoorden richt je je op de oriënterende bezoeker, die nog niet precies weet wat hij of zij wil. De personen die op long tail zoekwoorden zoeken zijn vaak al verder in het aankoopproces. Daardoor gebruik je langere zoekwoorden omdat zij specifieker op zoek zijn naar een bepaalde product. We nemen even een voorbeeld:

Short tail zoekwoorden:

  • Auto 
  • Bal 
  • Jurk 

Long tail zoekwoorden: 

  • Zwarte auto jaar 2002
  • Bal FC Barcelona
  • Lange jurk met bloemetjesprint

Behalve zoekwoorden kun je een Google Ads Search campagne structureren op basis van websitestructuur, producten of diensten, locaties en de marketingfunnel.

Mini tip: stel verschillende advertentiegroepen in. Zo kun je verschillende producten met verschillende zoekwoorden van elkaar scheiden. Op deze manier zorg je er voor dat jouw advertentie zo relevant mogelijk wordt voor de zoekopdrachten in Google.

2. Bepaal hoe relevant jouw Google advertenties zijn in verhouding tot jouw website

Laten we er even een voorbeeld bij pakken. Wanneer jouw Google Ads search gericht zijn op zoekwoorden als broeken, maar jouw website is gericht op t-shirts, dan zal Google de advertenties niet relevant genoeg vinden om hoog in de zoekresultaten te plaatsen. Het contrast is wat groot in het voorbeeld, maar ga voor jouw eigen website na hoe relevant de zoekwoorden zijn in de advertenties van Google Ads search.

3. Verhoog de kwaliteitsscore van de zoekwoorden in jouw Google Ads search

De kwaliteitsscore van jouw zoekwoorden die je in Google Ads search gebruikt hangt af van vier pijlers:

  • CTR, Click Through Rate

De kwaliteitsscore hangt voor ongeveer 60% van de click through rate af. Hoe zorg je nou voor een goede CTR? Google schat in hoe groot de kans is dat er op jouw advertentie wordt geklikt als er een zoekterm wordt ingevoerd. Doorgaans is de click through rate hoger op long tail zoekwoorden omdat deze specifieker zijn. Daar staat wel tegenover dat het zoekwoord volume een stuk lager is. Kijk wat het best bij jouw Google Ads search campagnes past en pas die zoekwoorden toe. 

  • Relevantie van de zoekwoorden en de content

De relevantie van je advertenties is goed voor ongeveer 30% van de kwaliteitsscore. Dat heb ik hierboven in punt 1 en 2 al besproken, maar daarnaast kun je nog meer doen. Sluit zoekwoorden uit bij het kopje uitsluitingszoekwoorden in de Google Ads search campagne. Bij Google Ads search kun je zoekwoorden uitsluiten waarop je juist niet gevonden wilt worden. Bedenk je weer in dat we een website hebben waarop je t-shirts verkoopt. Dan wil je niet gevonden worden op broeken en dat zou je dan kunnen invoegen bij de uitsluitingszoekwoorden bij die specifieke Google Ads search campagne. 

  • Kwaliteit van de landingspagina

De kwaliteit van de landingspagina is verantwoordelijk voor ongeveer 10% van de de score en is afhankelijk van verschillende punten. Ik adviseer hier voornamelijk je boerenverstand te gebruiken en er voor te zorgen dat de landingspagina aansluit op jouw Google Ads search advertenties en ingestelde zoekwoorden zodat de relevantie in de ogen van Google hoog is. Punten waar Google onder andere naar kijkt is de website snelheid, mobielvriendelijkheid, unieke content en de betrouwbaarheid. De snelheid van jouw website kun je testen op PageSpeed Insights. De website geeft verdere tips over hoe je de snelheid kunt verbeteren.

  • Historische Adwords-data

De historische data in het account kán van invloed zijn op de prestaties. Daarom is het van essentieel belang om een goede structuur aan te brengen in je Google Ads search campagnes en de relevantie zo hoog mogelijk te krijgen en te houden.

4. Gebruik zoveel mogelijk extensies voor jouw advertenties in  Google Ads search

Mocht je het nog niet hebben gedaan, dan kun je extensies toevoegen aan jouw advertentie. Wat zijn extensies precies? Het zijn extra’s die je kunt toevoegen zoals contactgegevens, het telefoonnummer, sitelinks naar een specifieke pagina, locaties en nog een aantal meer. Ik adviseer om zoveel mogelijk extensies bij de advertenties in Google Ads search in te vullen omdat het de zichtbaarheid van de advertentie verhoogt. Google kiest zelf welke extensie het beste past bij de zoekopdracht. De essentie is vooral dat de advertentie meer body krijgt en er betrouwbaarder uit ziet voor bezoekers. De kans op een klik wordt dan groter.

5. Spreek de taal van de klant

Het is niet handig om veel bedrijfsjargon te gebruiken in jouw Google advertenties. Probeer jezelf in de klant te verplaatsen en hoe die persoon zou gaan zoeken naar jouw product of dienst. Welk zoekresultaat zou aanspreken? Het klinkt misschien gemakkelijk, maar het is de hamvraag als het gaat om hoe je klanten moet bereiken.Vermijd bedrijfsjargon, want iets dat voor jou voor de hand liggend klinkt, kan voor een ander niet duidelijk zijn.

Tip 5: Spreek de taal van je klant

6. Gebruik duidelijke call-to-actions in jouw advertenties van Google Ads search

Je wilt graag dat degene die jouw advertentie ziet, een actie uitvoert. Bijvoorbeeld het downloaden van een brochure, aanmelden voor een nieuwsbrief, gegevens achterlaten of een product kopen. Zet dat dan in je advertentie. Zo activeer je de persoon om die actie ook daadwerkelijk uit te voeren. Plaats bijvoorbeeld in de advertentie “Download nu het e-book” of “Meld u aan”. Hou het kort en bondig. Je hebt immers ook een beperkt aantal tekens waaraan je je moet houden bij Google Ads. Je kunt zowel in de koppen als in de beschrijvingen van je Google Ads search campagnes call-to-actions gebruiken. 

7. Stel minimaal 3 advertenties in per advertentiegroep

Hoe ga je testen wat het beste werkt? Daarvoor raad ik je aan om minimaal 3 advertenties per advertentiegroep te maken. Op die manier test je welke advertentie het beste presteert. Op basis van die resultaten combineer je de beste elementen en optimaliseer je zo je advertenties. Je kunt ook responsieve advertenties in zetten voor jouw advertenties. Hierbij geef je maximaal 15 koppen en 4 beschrijvende zinnen. Google wisselt de koppen en zinnen af en monitort welke combinaties de meeste klikken opleveren. Door machine learning optimaliseert Google de advertenties om het beste resultaat te leveren.

8. Link vanuit jouw advertenties naar de juiste landingspagina

Link de advertentie naar de juiste landingspagina. Je zou bijna denken dat dit logisch is, maar toch zie ik het regelmatig misgaan. Vooral met een grote website die honderde landingspagina’s bezit. Een klein voorbeeld: jouw bezoeker verwacht op een pagina met rode schoenen te komen, in tegenstelling komt de bezoeker op een pagina met zwarte laarzen. De bezoeker verlaat de pagina omdat het niet is wat hij of zij zoekt en jouw advertentiebudget wordt niet benut. Het is natuurlijk jammer als jouw advertentiebudget voor Google Ads search niet op de juiste manier wordt ingezet. Controleer dus goed of jouw advertentie naar de juiste landingspagina linkt.

Meer weten over het optimaliseren van Google Ads-campagnes?

Dat waren ze dan, mijn 8 tips. Ik wens je heel veel succes met je Google Ads-campagnes en het optimaliseren daarvan. Denk je nou na het lezen van dit blog, ik wil hier meer van weten of ik zou hier hulp bij kunnen gebruiken? Schroom dan niet en stuur me gerust een mailtje. En stuur me een connectieverzoek op LinkedIn, altijd leuk om anderen te volgen die geïnteresseerd zijn in online marketing.